Image
Vrouw met laptop bij glazen wand

Ultieme checklist voor jouw zakelijke website

Heb je een zakelijke website waarop je producten verkoopt of diensten aanbiedt? Gebruik dan deze checklist om zeker te weten dat jouw zakelijke website compleet is.

Laatste update op 5 februari 2021. Gepubliceerd op 22 januari 2021
Robert Roose

Door jouw zakelijke website specialist

Sinds 2005 heb ik als webdesigner tientallen zakelijke websites ontworpen en gebouwd. Ik weet daarom als geen ander welke onderdelen essentieel zijn voor elke zakelijke website.

De basis

Domeinnaam

Elke serieuze website heeft een domeinnaam. Dat wil zeggen dat je geen gebruik maakt van diensten die een domeinnaam voor je genereren zoals mijnwebsite.wordpress.com. Een domeinnaam verwijst naar de plek waar jouw website gehost wordt (hier kom ik zo op terug).

Een goede domeinnaam voldoet aan het volgende:

  • Is gelijk aan de bedrijfsnaam
  • Als je nog geen bedrijfsnaam/domeinnaam hebt zorg er dan voor dat deze makkelijk te onthouden en uit te spreken is
  • Is niet te lang (maximaal twintig tekens), want dit is minder makkelijk in te typen of te onthouden
  • Heeft de juiste taal extensie. Wanneer je een Nederlandse website met alleen maar Nederlandse inhoud kun je het beste een .nl domeinnaam gebruiken

Hosting

Dit is een plek op een server waar de bestanden (en eventueel database) van de website op staan die via het internet te benaderen is.

Goede hosting betekent:

  • Snel. Een snellere website is beter voor je bezoekers en zal dus ook beter scoren bij zoekmachines zoals Google. De responstijd van de server moet minder dan 150 milliseconden zijn.
  • Stabiel. Dit betekent dat de hostingpartij een hoge uptime garantie heeft (99.9% of hoger) en daarmee aangeeft dat jouw website vrijwel nooit offline zal zijn door een fout van de hostingpartij.
  • Goede support. Belangrijke issues (waardoor de site down is) worden zo snel mogelijk opgelost. In ieder geval binnen 24 uur.

Layout

Elke pagina bevat de volgende onderdelen:

Logo

Een logo is een belangrijk herkenningspunt voor jouw bezoekers. Het logo moet aan het volgende voldoen:

  • Staat rechtsboven of boven in het midden
  • Verwijst naar de homepage

Navigatie (hoofdmenu)

Een goed menu heeft de volgende kenmerken:

  • Heeft maximaal zeven menu-items
  • Rechts uitgelijnd staat een opvallende knop die verwijst naar de belangrijkste actie. Bijvoorbeeld contact opnemen of het kopen van een product
  • Het menu zit niet verstopt achter een extra knop wanneer er genoeg ruimte op het scherm is om het volledige menu te tonen (breder dan 1000 pixels)
  • De titels van de menu-items geven een duidelijke omschrijving van de onderliggende pagina’s. Dus niet ‘video’s’ maar ‘yoga lessen’
  • Het actieve menu item heeft een afwijkende opvallende vormgeving. Dit om aan te geven waar de bezoekers zich in de website bevindt

Footer

In de footer staat minimaal het volgende:

  • De contactgegevens (adres, e-mailadres, telefoonnummer)
  • Privacy verklaring. Dit is wettelijk verplicht volgens de AVG richtlijnen

Meer website tips in je inbox?

Ik stuur je maximaal twee keer per maand een nieuwsbrief met daarin tips om jouw website nog beter te maken.
Nieuwsbrief

Content

Een zakelijke websites moet minimaal de volgende pagina’s hebben:

Homepage

Op de homepage staat het volgende:

  • Een grote kop met daarin de oplossing voor het (grootste) probleem dat jouw product of dienst oplost
  • Een tekst die uitlegt hoe jouw product of dienst het probleem oplost
  • Een opvallende knop die verwijst naar de belangrijkste actie die de bezoeker kan ondernemen zoals het kopen van een product of contact opnemen over een dienst
  • Een persoonlijk verhaal van een jou of een medewerker waarin je uitlegt waarom jij de aangewezen persoon bent om dit probleem op te lossen
  • Een referentie van een tevreden klant die aangeeft dat jouw oplossing hem of haar geholpen heeft bij het oplossen van het probleem

Over ons/over mij

Deze pagina bevat de volgende informatie:

  • Uitleg waarom jij/jullie de perfecte partij zijn om een specifiek probleem op te lossen
  • Foto’s en namen van de medewerkers
  • Referentie van een tevreden klant

Producten of diensten overzicht

  • Duidelijke omschrijvingen met hoe de producten of diensten een specifiek probleem oplossen

Contactpagina

  • Op de contactpagina staan de volgende gegevens:
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Adres
  • KVK nummer
  • BTW nummer

Landingspagina’s

Voor elke doelgroep die je wil bereiken maak je een aparte landingspagina met de volgende onderdelen:

  • Benoemen van probleem waar de doelgroep mee te maken heeft
  • Jouw oplossing voor het probleem
  • Opvallende knop waarmee de bezoeker actie kan ondernemen
  • Een verhaal van jou (of een medewerker) waarin je aangeeft waarom jij dit probleem het beste kan oplossen
  • De oplossing voor het probleem in de vorm van een product of dienst
  • Een tekst die aangeeft wat er mis kan gaan als de bezoeker het product of de dienst niet afneemt
  • Uitleg hoe het product of de dienst het leven van de bezoeker beter kan maken
  • Herhaling van de knop waarmee de bezoeker actie kan ondernemen

Tekst

  • Alle tekst is gecontroleerd op taal en spelfouten
  • Het aantal tekens op één regel is maximaal 75
  • De lettergrootte van de broodtekst is minimaal 16 pixels
  • De dikte van de lettertypes (font-weight) van de broodtekst is minimaal 500
  • Het contrast tussen de broodtekst en de achtergrond daarvan is hoog waardoor de tekst goed leesbaar blijft
  • De tekst is verdeeld in meerdere paragrafen met duidelijke tussenkoppen

Design

Een goed design geeft vertrouwen en is gebruiksvriendelijk.

  • De website ziet er goed uit op mobiele telefoons en tablets
  • De website heeft een favicon
  • De website heeft een touch icon
  • Er is voldoende contrast (minimaal een ratio van 4.5:1)

Formulieren

  • De formulieren zijn zo kort mogelijk. Er wordt geen overbodige input gevraagd
  • Labels van velden staan boven het invulveld
  • Verplichte velden zijn expliciet aangegeven met een sterretje
  • Er zijn geen knoppen om het formulier leeg te maken of te annuleren
  • Er staat een duidelijke help tekst bij velden die bepaalde input vereisen
  • Alle velden staan in één kolom
  • Velden die bij elkaar horen (zoals adresgegevens) zijn gegroepeerd 
  • Het is visueel duidelijk wel invulveld actief is en ingevuld moet worden
  • De knop om het formulier in te dienen is opvallend en heeft een afwijkende kleur
  • De formulieren hebben een bedankpagina die getrackt kan worden in een statistieken applicatie (zoals Google Analytics)

Optimalisatie

  • De Largest Contentful Paint (LCP) wordt binnen vier seconden geladen
  • Er wordt zoveel gebruik gemaakt van moderne afbeeldingsformaten zoals SVG en WebP
  • Er wordt geen onnodige javascript geladen
  • De cache staat aan
  • De website heeft een beveiligde verbinding (HTTPS)
  • Er is een XML sitemap die gekoppeld is aan Google Search Console

404 pagina

De 404 pagina voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Biedt een overzicht met meest gezochte content
  • Geeft de mogelijkheid om contact op te nemen om de content te vinden

Testen

  • Alle formulieren zijn ingevuld en er is gecontroleerd of de mails ook aankomen bij de zender en ontvanger
  • De website is op meerdere apparaten getest (mobiele telefoon, tablet, desktop en laptop)
  • De website is op meerdere browsers getest  (Chrome, Firefox, Safari, Edge)
  • De broken links zijn zoveel mogelijk gerepareerd of doorverwezen naar de juiste pagina
  • Er worden wekelijks en maandelijks back-ups gemaakt op meerdere locaties
  • Er is monitoring actief die een e-mail naar de beheerder stuurt als de website down gaat

Deze checklist zal constant bijgewerkt worden. Ook ben ik uitgegaan van het absolute minimale en heb ik optionele onderdelen weggelaten (bijvoorbeeld links naar social media of de algemene voorwaarden).

Heb je vragen over deze checklist? Of heb je aanvullingen? Laat het mij dan weten door hieronder een reactie achter te laten.
 

E-book: Ververs je website

  • Met tips over het maken en schrijven van content
  • Handige tips voor tools die je direct kan gebruiken
  • Expertadvies over het webdesign van jouw site
  • De ins en outs over het winnen van vertrouwen

Koop het e-book Ontvang een gratis fragment

Het Ververs je website e-book op een iPad
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.