Image
Como meer

Tips voor een website waarop een accommodatie wordt verhuurd

Als je een website hebt waar je zelf een accommodatie verhuurd dan geef ik hier tips die van toepassing zijn op jouw situatie.

Laatste update op 12 februari 2021. Gepubliceerd op 5 februari 2021
Robert Roose

Door jouw website specialist

Omdat ik al honderden website heb ontworpen en gebouwd weet ik precies wat er wel en niet op een website hoort te staan. Ook heb ik ervaring met ontwikkelen van websites waar accommodaties op verhuurd worden. Tips met betrekking tot dit type websites vind je hieronder.

Vrienden van mij hebben afgelopen zomer een accommodatie in Italië aangeschaft met het idee om deze te verhuren. Bij de aanschaf van de chalets kregen ze ook de toegang tot de website die actief was. Ze vroegen mij eens kritisch te kijken en tips te geven.

Screenshot van de homepage van chaletinporlezzaitalie.nl
Screenshot van de homepage van chaletinporlezzaitalie.nl

Content

Het belangrijkste op een website is de content. Ik geef daarom als eerste tips over de tekst en de pagina’s die nu aanwezig zijn binnen deze website.

Homepage

De website opent met de kop:

 ‘Chalets in Porlezza Italië. Prachtigs Chalets op nog een mooiere plek’.

 In principe niet verkeerd alleen zou ik wel direct aangeven waarom deze chalets op een mooie plek staan. In dat geval zou ik de kop als volgt plaatsen:

 ‘Twee prachtige Chalets in Porlezza Italië gelegen aan het Meer van Lugano’

Hiermee geef je meteen aan wat deze chalets uniek maakt ten opzichte van de andere accommodaties die je in dezelfde regio kunt huren. Ook het feit dat het twee chalets zijn kan een voordeel zijn. Bijvoorbeeld bevriende stellen die samen op vakantie willen.

Ik zou de homepage nog verder uitbreiden met de volgende onderdelen:

  • Een foto van de verhuurder(s) met daarnaast een persoonlijke tekst. Wie zit er precies achter deze website en waarom kun je deze verhuurder(s) vertrouwen?
  • Een lijstje met voordelen van de chalets ten opzichte van andere accommodaties die te huur zijn in Italië. Denk aan locatie, voorzieningen, omgeving en de camping waar de chalets op staan.
  • Een opvallende knop waarmee bezoekers direct kunnen boeken.

De foto’s onderaan de homepage zijn een goede aanvulling en zou ik intact laten. Als er budget is dan zou het een idee kunnen zijn om een professionele fotograaf te vragen enkele foto’s te maken.

Ook zou een video van de chalets en de omgeving goed kunnen werken. De bezoeker krijgt dan meteen een gevoel van hoe het zou kunnen zijn om te overnachten in de chalets.

Landingspagina’s gericht op specifieke doelgroepen

Wat ik mis zijn specifieke landingspagina’s gericht op een bepaalde doelgroep. Zoals ik hierboven al aangaf kan het feit dat er twee chalets te huren zijn, een uniek voordeel zijn. Wellicht zijn er bevriende stellen of gezinnen die met elkaar op vakantie willen maar niet één accommodatie willen delen. Je zou dan een landingspagina kunnen maken met ‘Met twee gezinnen op vakantie in Italië’ als titel. Op deze pagina geef je aan waarom deze chalets bij uitstek geschikt zijn om met twee gezinnen op vakantie te gaan.

Maar je zou ook artikelen of blogs kunnen schrijven. Denk dan onderwerpen als ‘Activiteiten voor gezinnen aan het Lugano meer’. De doelgroep moet specifiek zijn (een niche). Als de doelgroep te breed is, bereik je niemand omdat je teveel concurrentie hebt. ‘Alle mensen die in Italië op vakantie willen’ is dus veel te breed. Het onderscheid van de accommodaties kan in een van de volgende kenmerken zitten:

  • De locatie. Dus in plaats van ‘Op vakantie in Italië’ richt je je op bezoekers die op zoek zijn naar een ‘Vakantie in Polleza’ of ‘Op vakantie aan het Lugano meer’.
  • Het type accommodatie. Sommige mensen zullen graag in een tent op een camping zitten aan het Lugano meer. Die komen misschien op jouw website via een artikel of landingspagina die over de omgeving gaat, maar zullen nooit en te nimmer het chalet boeken. De combinatie van type accommodatie en locatie is daarom ook een goede niche. ‘Twee chalets aan het Lugano meer’.
  • De omgeving. Omdat de chalets aan een meer liggen zijn ze interessant voor vakantiegangers die ook willen watersporten. Deze bezoekers maakt het misschien niet uit waar in Italië de chalets liggen, als ze maar kunnen watersporten. Je zou daarom een landingspagina kunnen maken met de titel ‘Watersportvakantie in een chalet aan het Luganomeer in Italië’.

Boekingsformulier

Op de website zijn al prijzen en beschikbaarheid te zien waardoor bezoekers weten wat de kosten zijn en of ze op de gewenste datum terecht kunnen. Op deze pagina is echter niet te lezen hoe iemand kan boeken. Mijn advies is daarom om een simpel formulier toe te voegen waarmee de bezoeker een boeking kan doen. Hier kunnen dan de beschikbare data gekozen worden en kunnen contactgegevens achter gelaten worden.

Blogs met informatie over de omgeving

Op de huidige website staat al een pagina met informatie over de omgeving. Deze pagina bestaat nu uit een paar paragrafen tekst, maar ik denk juist dat dit een kans is om meerdere artikelen (of blogs) te schrijven over wat er allemaal te doen is in de omgeving. 

Dit heeft meerdere voordelen, namelijk:

  • Bezoekers krijgen een completer beeld bij wat er allemaal te doen is in de buurt van de chalets. Ze zijn daarom eerder geneigd te boeken.
  • De website wordt beter gevonden op bepaalde zoekwoorden omdat deze vaker herhaald worden op de website. Denk aan ‘Luganomeer’ of ‘Porlezza’.
  • Je kan met deze content een autoriteit worden op het gebied van de activiteiten rondom deze locatie. Voornamelijk omdat het een relatief toegankelijke niche is, namelijk: artikelen in het Nederlands over activiteiten rondom het Lugano meer.

Als je geregeld nieuwe inhoud plaatst, ongeveer 1 of 2 keer per maand, zal een zoekmachine zoals Google dit waarderen. Dit zorgt voor een positief effect op je positie in de zoekresultaten. 

Over ons

Met de over ons pagina kan je een persoonlijke touch geven aan de website. Iets wat met de tekst al gebeurd, alleen mis ik één of meerdere foto’s van de mensen die de chalets verhuren. Een foto van jezelf plaatsen heeft de volgende voordelen:

  1. Het geeft de bezoeker vertrouwen omdat ze nu weten wie de chalets verhuurd
  2. Mensen kijken graag naar mensen. Als je de mogelijkheid om een foto van een persoon te plaatsen moet je dit altijd doen. Een afbeelding met een gezicht trekt altijd de aandacht van een bezoeker

Ontvang meer website tips in je inbox

Ik stuur je maximaal twee keer per maand een nieuwsbrief met daarin tips om jouw website nog beter te maken.
Nieuwsbrief

Contactpagina

Een contactpagina ontbreekt, maar is wel belangrijk. Op deze pagina zet je de contactgegevens zoals het e-mailadres en het telefoonnummer waarop jullie te bereiken zijn. Eventueel kan je ook een contactformulier plaatsen waarmee bezoekers een vraag kunnen stellen. 

Momenteel wordt er een @gmail.com e-mailadres op de website getoond. Het is beter om een e-mailadres te gebruiken dat aansluit bij de domeinnaam, dus [email protected] Naast dat dit professioneler overkomt is het ook persoonlijker.

Recensies of referenties

Op het moment is er een gastenboek aanwezig op de website, maar werkt deze niet of niemand heeft nog iets achter gelaten. Het laten zien van ervaringen van huurders is een goed idee. 

Ik zou echter het gastenboek achterwege laten en recente huurders via de mail benaderen voor recensie. Met daarbij de vraag of ze met hun naam en foto op de website willen staan. Het beste zou je dit bijvoorbeeld aan iemand kunnen vragen die zojuist voor de tweede keer geboekt heeft. 

Deze referenties kun je dan op meerdere plekken op de website plaatsen. Zoals bijvoorbeeld de homepage of op het boekingsformulier. Dit geeft de bezoeker het vertrouwen dat er al mensen hem of haar voor zijn geweest.

Design

Tekst

De witte tekst op de achtergrond foto is slecht leesbaar. Daarnaast zijn er regels erg lang (140 tekens). Dit verslechtert de leesbaarheid. Een regellengte van maximaal 75 tekens is optimaal. 

Techniek

De kop op de eerste website staat niet in een H1 tag. Ook een verdere hiërarchie in de HTML ontbreekt. Het semantisch correct opmaken van de HTML kan ervoor zorgen dat je beter gevonden wordt door zoekmachines.

HTTPS (beveiligde verbinding)

De website heeft op het moment geen beveiligde verbinding. Vooral met het oog op online boeken is dit een must. Dit bezoeker kan namelijk met een gerust hart zijn of haar gegevens invoeren. Wanneer er geen HTTPS aanwezig is wordt er een waarschuwing getoond in de meeste browsers. Dit kan ten koste gaan van het aantal boekingen.

Cookiemelding

Als ik de website open wordt de helft van het scherm gevuld met een cookiemelding. Maar is deze wel echt nodig? Want hoeveel data verzamel je van de bezoekers? In de meeste gevallen zal het niet nodig zijn om toestemming te vragen voor het type cookies dat met dit soort websites geplaatst worden. De melding kan daarom ook beter achterwege gelaten worden.

Wat ik echter wel mis is een privacyverklaring, welke volgens de AVG wet verplicht is.

Conclusie

Al om al een website met veel potentie. Met een moderniseringsslag qua design en techniek kom je al een heel eind. Als daarnaast ook tijd wordt besteed aan unieke content kun je specifieke doelgroepen bereiken die maar al te graag de chalets willen boeken.

Heb je vragen of opmerkingen over bovenstaande tips? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten. 
 

E-book: Ververs je website

  • Met tips over het maken en schrijven van content
  • Handige tips voor tools die je direct kan gebruiken
  • Expertadvies over het webdesign van jouw site
  • De ins en outs over het winnen van vertrouwen

Koop het e-book Ontvang een gratis fragment

Het Ververs je website e-book op een iPad
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.