Image
Marktkraam met verschillende groentewaren

In minder dan 3 uur per week zelf je content marketing doen

Content marketing is het maken van inhoud op jouw website die waardevol is voor de doelgroep die jouw producten of diensten goed kan gebruiken. En dat kun je helemaal zelf doen in minder dan 3 uur per week!  

Robert Roose

Door jouw content marketing specialist

Als webdesigner kom ik vaak in aanraking met vraagstukken die ook te maken hebben met zoekmachineoptimalisatie en content marketing. Ik zie het daarom ook als mijn taak om klanten te adviseren over hun content strategie. Mijn opgedane expertise deel ik in deze tip.

Waarom moet je aan content marketing doen?

Content marketing heeft de volgende voordelen:

  • Je laat zien dat je een expert bent in jouw vakgebied
  • Je zorgt ervoor dat je website beter gevonden wordt door zoekmachines zoals Google, omdat je website nu op meerdere zoekwoorden gevonden kan worden
  • Daarnaast zullen de zoekmachines het ook waarderen als er regelmatig nieuwe relevante content op je website geplaatst wordt
  • Het is de uitgelezen kans om jouw product of dienst uit te lichten

Research doen naar geschikte onderwerpen om over te schrijven (half uur)

Voordat je gaat schrijven moet je weten in welke content je het beste tijd en energie in kan steken. Er zijn twee goede manieren om nieuwe ideeën op te doen:

  1. De zoekwoordplanner van Google. Hiermee kun je zoekwoorden invoeren die een raakvlak hebben met je expertise. Je krijgt dan een overzicht met het zoekvolume en de concurrentie voor dit zoekwoord. Het is dan verstandig een onderwerp te kiezen waar het zoekvolume minimaal gemiddeld is en de concurrentie laag. Hiermee voorkom je dat je content maakt waar niemand naar zoekt of waar al teveel andere mensen iets over gezegd hebben. De zoekwoordplanner geeft daarnaast ook suggesties voor andere zoekwoorden.
  2. Vraag het aan je bestaande klanten. Wat zijn de problemen waar zij momenteel mee worstelen? Wat voor een vragen hebben zij? Of ga zelf na welke vraag je altijd krijgt over jouw vakgebied. Misschien heb je dezelfde vraag al twintig keer aan verschillende klanten moeten beantwoorden. Gebruik dit antwoord dan als artikel of blogpost. Dit heeft als voordeel dat, de volgende keer je deze vraag van een klant krijgt, je ze meteen kan doorsturen naar het antwoord op je website.

Schrijven van artikel of blog (1 uur)

En dan komt het echte werk. Het schrijven van de nieuwe content. Dit kan een artikel, blog of landingspagina zijn. Deze moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Het beschrijft een oplossing voor een probleem waar een potentiële klant mee te maken heeft. Het heeft geen zin om uitgebreid te vertellen over alle features van jouw product. Laat zien hoe jouw product of dienst een lastige situatie van een bezoeker kan verbeteren. Dus niet ‘Deze stofzuiger heeft een vermogen van 900 watt’ maar ‘Met deze stofzuiger kun je moeiteloos kattenharen uit een tapuit zuigen’ 
  • Heeft een duidelijke titel. De titel moet lijken op de mogelijke vraag die een bezoeker invoert in een zoekmachine zoals Google. Denk aan: ‘Hoe krijg ik meer bezoekers in mijn winkel?’ of ‘In welke maanden kun je het beste op vakantie gaan naar Cambodja?’
  • Is minimaal 750 woorden lang. Korte artikelen of blogs scoren minder goed in Google. Daarnaast heb je meestal wel 750 woorden nodig om iets helder uit te leggen en een duidelijk antwoord te geven op de vraag van de bezoeker
  • Is onderverdeeld in meerdere paragrafen met heldere koppen
  • Waar mogelijk gebruik je opsommingen. Dit zorgt ervoor dat bezoekers de tekst makkelijker en beter kunnen lezen
  • Heeft een vervolgactie. Laat je bezoeker niet doodlopen. Een vervolgactie kan zijn: contact opnemen over een dienst, het kopen van een product, inschrijven op de nieuwsbrief of het lezen van een gerelateerd artikel

Nieuwsbrief met nog meer content marketing tips!

Ik stuur je maximaal twee keer per maand een nieuwsbrief met daarin tips om jouw website nog beter te maken.
Nieuwsbrief

Tekst controleren en corrigeren (half uur)

Nadat je de nieuwe inhoud geschreven hebt is het belangrijk om deze te controleren op taal en spelfouten, omdat:

  1. Dit onprofessioneel en slordig over kan komen
  2. Het de kwaliteit van de content naar beneden haalt en daarmee ook de beoordeling van de pagina door zoekmachines zoals Google

Een handige truc om je teksten zelf na te kijken is om deze hardop voor te lezen aan jezelf. Hiermee haal je fouten er sneller uit dan wanneer je de tekst in je hoofd herhaalt.

Controleer naast je tekst ook alle links. Klik ze een voor een open om ervoor te zorgen dat de verwijzing correct is opgenomen.

Mooie afbeeldingen zoeken die passen bij de inhoud (15 minuten)

Mooie afbeeldingen maken het aantrekkelijk om een tekst te lezen. Deze afbeeldingen moeten dan wel een bepaalde relatie hebben tot het onderwerp. Op de website Pexels kun je oneindig veel beeldmateriaal vinden. Deze afbeeldingen (en ook video’s) hebben een hoge resolutie en zijn gratis te gebruiken.

Content plaatsen op jouw website (15 minuten)

Ik adviseer je de nieuwe content eerst op te schrijven in een tekstverwerker die alles wat je getypt hebt om de minuut automatisch opslaat (zoals Google Docs). Als je de inhoud namelijk direct in jouw Content Management Systeem (zoals WordPress) aanmaakt dan kan het zomaar zijn dat je per ongeluk op de terug knop klikt of de browser/computer afsluit. Omdat alles wat je ingevuld hebt niet automatisch wordt opgeslagen is al je harde werken dan voor niks geweest. Het invoeren van de content jouw website is daarom een aparte stap. Je kan dan meteen de gevonden foto’s uit de vorige stap plaatsen.

Inhoud delen op social media (15 minuten)

Als laatste kun je nu de nieuw aangemaakt inhoud delen op social media. Het kan geen kwaad om deze op zoveel mogelijk platformen te delen, denk aan:

Je hebt zelf vast wel een vermoeden op welk sociaal netwerk jouw doelgroep het meeste actief is. Besteedt daar dan ook de meeste aandacht aan.

Maak voordat je gaat delen gebruik van metatags.io om te checken of jouw content er netjes uit komt te zien als je het deelt op social media. Waar nodig kun je nog aanpassingen doen, zoals het toevoegen van een afbeelding die door de verschillende platform gebruikt wordt in de post.

Conclusie

Bij het doen van je eigen content marketing moet je rekening houden met de volgende stappen:

  • Research doen = 30 minuten
  • Schrijven = 60 minuten
  • Tekst controleren = 30 minuten
  • Afbeeldingen zoeken = 15 minuten
  • Content plaatsen = 15 minuten
  • Inhoud delen = 15 minuten

In totaal ben je dus net iets minder dan drie uur per week kwijt om jouw website een geweldige boost te geven.

Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande? Laat hieronder dan een reactie achter.
 

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.