Image
Man met tablet geeft presentatie

Hoe overtuig je bezoekers van jouw expertise?

Waarom zou een bezoeker juist bij jou een product of dienst afnemen? Omdat jij de expert bent natuurlijk. Maar hoe laat je dat nu het beste zien op je website? Dit doe je door gebruik te maken van referenties, statistieken, awards, keurmerken en logo’s van bestaande klanten.

Robert Roose

Door jouw content expert

Al meer dan 15 jaar ontwerp en bouw ik websites. Daarbij geef ik ook adviezen over content. Ik lees veel onderzoeken over websites en webdesign en weet daarom precies hoe je jouw expertise het beste kan overbrengen op een website.

Referenties

Laat een foto zien van degene die de referentie geeft. Uit onderzoek blijkt dat mensen graag naar andere mensen kijken. Elke gelegenheid om een gezicht te laten zien moet je daarom aangrijpen. Daarnaast komt een referentie met een foto nog betrouwbaarder over.
Zegt iets over de product of dienst die de bezoeker aan het bekijken is. Het beste kun je op zoveel mogelijk pagina’s een referentie terug laten komen. Verzamel daarom referenties die een verschillende onderdelen van jouw expertise uitlichten. Deze kun je dan plaatsen op de pagina die relevant is. Als je bijvoorbeeld een fotograaf bent kun je een compliment over jouw portretfoto’s het beste op de dienstenpagina van portretfotografie plaatsen. 

Hoe kom je aan referenties

De belangrijkste manier om te laten zien dat jij een expert bent binnen je vakgebied is door referenties te plaatsen van tevreden klanten die al eens een product of dienst bij jou hebben afgenomen. In een kort tekstje kunnen zij de sterke punten van wat jij te bieden hebt belichten. Een goede referentie voldoet aan het volgende:

  • Is geschreven door iemand die echt bestaat. Niks is zo onbetrouwbaar als een website waar het duidelijk is dat de referenties zelf verzonnen zijn. Het tegenovergestelde is ook waar zoals Ryan Holiday het treffend omschrijft in zijn boek The Perennial Seller: “When a real person, a real human being whom others trust, says “This is good,” it has an effect that no brand, no ad, no faceless institution can match.” Er is niks beter dan een ander mens zegt dat iets goed is.
  • Laat een foto zien van degene die de referentie geeft. Uit onderzoek blijkt dat mensen graag naar andere mensen kijken. Elke gelegenheid om een gezicht te laten zien moet je daarom aangrijpen. Daarnaast komt een referentie met een foto nog betrouwbaarder over.
  • Zegt iets over de product of dienst die de bezoeker aan het bekijken is. Het beste kun je op zoveel mogelijk pagina’s een referentie terug laten komen. Verzamel daarom referenties die een verschillende onderdelen van jouw expertise uitlichten. Deze kun je dan plaatsen op de pagina die relevant is. Als je bijvoorbeeld een fotograaf bent kun je een compliment over jouw portretfoto’s het beste op de dienstenpagina van portretfotografie plaatsen. 

Hoe kom je aan referenties?

Het schrijven van een referentie is voor een bestaande klant een klusje wat meestal vooruit geschoven wordt. Je kan jouw klanten echter motiveren om iets over jouw product of dienst te schrijven. Dit doe je door:

  • Te vragen om een referentie op het moment dat je de klant zojuist geholpen hebt. Het beste werkt het als je net dat beetje extra hebt gedaan voor de klant. Klanten zijn dan eerder geneigd jou ook te helpen. 
  • Aan te geven waarover de klant kan schrijven. Dit kun je doen door een vragenlijst op te stellen. Zoals ‘Waar heb je mijn product/dienst voor gebruikt?’ en ‘Wat beviel je het meest aan mijn product/dienst’. Zorg ervoor dat je maximaal drie vragen stelt. Een waslijst met vragen kan iemand afschrikken en ervoor zorgen dat hij/zij het als te veel werk ziet.
  • Een voorbeeld te maken van wat je een beetje verwacht. In sommige gevallen zal de klant de tekst direct goedkeuren en kun je de referentie meteen gebruiken.

Ook hoef je de aangeleverde referentieteksten niet teveel op taal te verbeteren. Het komt authentiek over als de tekst niet geredigeerd is om er mooie zinnen van te maken.
 

Nieuwsbrief met website tips

Ontvang meer content marketing tips gratis in je inbox.

Ik stuur je maximaal twee keer per maand een nieuwsbrief met daarin tips om jouw website nog beter te maken.
Nieuwsbrief

Statistieken

Een andere goede manier om bezoekers te overtuigen door gebruik te maken van statistieken en cijfers. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Al x projecten opgeleverd dit jaar
  • Dit product is al x keer besteld vandaag
  • x andere bezoekers bekijken nu dit hotel
  • x klanten hebben een review geschreven

Met deze statistische gegevens laat je zien dat de bezoeker niet alleen in zijn of haar zoektocht naar een oplossing voor een probleem.

Daarnaast laten cijfers zoals deze zien dat je oog hebt voor detail en nauwkeurig bent omdat je dit soort gegevens bijhoudt. Zoals Ben Hunt het in zijn boek Convert! zegt:
“The fact is, numbers and stats are proven to boost credibility, because they suggest both attention to detail and integrity.”

Prijzen en keurmerken

Heb je een keer een prijs gewonnen in jouw vakgebied? Laat dit dan duidelijk zien op je website door deze op elke pagina terug te laten komen in de footer. Als je nog niet in de prijzen bent gevallen ga dan eens op zoek naar wedstrijden waar je aan mee kan doen. 

Daarnaast kun je jezelf er ook voor zorgen dat je voldoet aan bepaalde voorwaarden voor een keurmerk. Dit geeft een bezoeker extra vertrouwen omdat een onafhankelijke instantie jouw producten of diensten heeft gekeurd. De logo’s van deze keurmerken kun je ook opnemen in de footer zodat ze op elke pagina te zien zijn.

Logo’s van bestaande klanten

Als laatste kun je logo’s plaatsen van klanten waarvoor je gewerkt hebt. Het is dan wel handig als dit voor een groter publiek herkenbare organisaties zijn. Je kan deze dan boven de footer plaatsen. 

Het mooiste is als je op de logo’s kan klikken en er een uitgebreid verhaal komt van wat je allemaal gedaan hebt voor deze klant. Een zogenaamde ‘case’. Bij deze case kun je dan weer een referentie plaatsen van iemand die werkzaam is bij het bedrijf.

Conclusie

Bezoekers van jouw website overtuigen van jouw expertise doe je door referenties te plaatsen die geschreven zijn door echte mensen, statistieken te laten zien die aantonen dat jouw product of dienst door meerdere mensen gebruikt wordt en daarnaast prijzen, keurmerken en logo’s van bestaande klanten te tonen op elke pagina.
 

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.