Image
Treinrails met wissel.

Hoe bereik je verschillende doelgroepen op dezelfde website

Het bereiken van meerdere doelgroepen op dezelfde website kan een uitdaging zijn. Gelukkig kun je op een website oneindig veel pagina’s aanmaken, en dus doelgroepen bereiken.

Laatste update op 5 februari 2021. Gepubliceerd op 9 januari 2021
Robert Roose

Door jouw content specialist

Als webdesigner, die de afgelopen 15 jaar honderden websites heeft gemaakt, heb ik ook meerdere keren met dit bijltje heb moeten hakken. Daarom weet ik precies hoe je meerdere doelgroepen met dezelfde website kan bereiken.

Stel je bent een fotograaf en je kunt heel goed huisdieren fotograferen. Maar daarnaast ben je ook expert in het fotograferen van bruiloften. Hoe zorg je er dan voor dat je beide doelgroepen bereikt zonder dat het elkaar bijt?

NIET doen: portal pagina's of pop-ups

Vroeger, ik spreek hier over de vorige eeuw, kwam je wel eens een internationale website tegen waarbij je een soort portal pagina voorgeschoteld kreeg. Hier moest je dan kiezen in welke taal je de website wilde bekijken. 

Hoewel deze techniek nooit echt gebruiksvriendelijk is geweest was het idee erachter logisch. Iedereen tikte namelijk netjes de URL van de website in om deze te bezoeken. Sinds de opkomst van zoekmachines zoals Google is deze manier hopeloos achterhaald en zelf schadelijk voor positie van jouw website in de zoekresultaten. 

Forceer je bezoekers daarom niet een keuze te maken (bijvoorbeeld tussen fotografie van dieren of bruiloften) voordat ze inhoud van jouw website kunnen bekijken.

Val ze daarnaast ook niet lastig met een vervelende pop-up. Ik heb ooit voor een klant gewerkt die zowel de zakelijke als privé markt bediende. Ze kregen echter wel eens vragen omdat de privé bezoekers per ongeluk op het zakelijke gedeelte terecht waren gekomen. Hun oplossing was om op het zakelijke gedeelte een vervelende pop-up te plaatsen met de vraag of je toch niet op zoek was naar het privé gedeelte. Hoewel dit wellicht voor minder verwarring zorgt is het wel uiterst irritant voor de zakelijke klanten die wel op de juiste plek waren. 

Nieuwsbrief met nog meer website tips

Ik stuur je maximaal twee keer per maand een nieuwsbrief met daarin tips om jouw website nog beter te maken.
Nieuwsbrief

WEL doen: Funnels, landingspagina’s en artikelen

Tegenwoordig loopt het meeste verkeer via zoekmachines zoals Google. Of misschien krijg je bezoekers binnen van verschillende social media websites zoals Twitter, Linkedin of Facebook. Deze bezoekers worden echter niet naar je homepage gestuurd, maar naar een dieperliggende pagina binnen jouw website. Jij kan daar handig op inspelen door voor elke doelgroep die je wil bereiken verschillende landingspagina’s en artikelen aan te maken. 

Deze artikelen en landingspagina’s maak je dan onderdeel van een zogenaamde ‘funnel’. Een funnel moet je zien als een trechter die bezoekers steeds de volgende stap laat nemen naar het doel, namelijk het kopen van jouw product of contact opnemen over jouw dienst.

Als we bij het voorbeeld van de fotograaf blijven dan kan je een artikel schrijven en daar je expertise delen. Denk aan ‘5 manieren om je hond stil te laten zitten als je een foto wil maken’. In dit artikel leg je iets gedetailleerd uit wat betrekking heeft op jouw vakgebied. Vanuit daar kun je de bezoeker door laten klikken naar de ‘Huisdieren fotografie’ diensten pagina. Als ze dan meer willen weten over deze dienst kun je ze doorverwijzen naar een algemene contactpagina. Optioneel kun je zelfs meerdere contactpagina’s maken voor meerdere doelgroepen. Hierop kun je de wensen van de doelgroep nog eens extra benadrukken.

Conclusie

Om meerdere doelgroepen te bereiken met dezelfde website kun je verschillende landingspagina’s of artikelen maken. Deze verschillende landingspagina’s of artikelen bieden een oplossing voor deze specifieke doelgroep. Vanuit de landingspagina of artikelen laat je de bezoeker doorklikken naar een volgende stap (artikel of landingspagina). Bij elke stap probeer je de bezoeker steeds meer te overtuigen van jouw oplossing. Als laatste stap kan de bezoeker dan een product kopen of contact opnemen met jou om te informeren over jouw diensten. 

Omdat de meeste bezoekers jouw website vinden met behulp van een zoekmachine zullen ze meteen op de juiste landingspagina terecht komen die je voor die specifieke doelgroep geschreven hebt. Elke volgende stap die je deze bezoeker laat nemen zal gericht zijn op dezelfde doelgroep, omdat ze in dezelfde funnel blijven. Op deze manier kun je voor elke doelgroep een eigen funnel maken.

Heb je vragen over het bereiken van meerdere doelgroepen op dezelfde website? Laat het mij dan weten door hieronder een reactie achter te laten.

E-book: Ververs je website

  • Met tips over het maken en schrijven van content
  • Handige tips voor tools die je direct kan gebruiken
  • Expertadvies over het webdesign van jouw site
  • De ins en outs over het winnen van vertrouwen

Koop het e-book Ontvang een gratis fragment

Het Ververs je website e-book op een iPad
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.