Image
Lancering van een raket.

9 gratis dingen die jouw website een boost geven

Het verbeteren van jouw website hoeft niks te kosten. Zoals het schrijven van nieuwe inhoud of het beveiligen van de verbinding. Hieronder bespreek ik deze twee suggesties en zeven andere gratis dingen die je kan nu kan doen om jouw website een boost te geven.

Laatste update op 15 juni 2021. Gepubliceerd op 2 februari 2021
Robert Roose

Door jouw website specialist

Als webdesigner heb ik sinds 2005 honderden websites gemaakt. Ik zorg er altijd voor dat ik deze onderstaande adviezen altijd toepas om elke website die ik maak een gratis boost te geven.

1. Een veiligere website voor jou en jouw bezoekers

Wanneer iemand jouw site bezoekt geeft het hem of haar een veilig gevoel als de verbinding beveiligd is. Op een website waar een SSL certificaat actief is kan een bezoeker met een gerust hart gegevens achter te laten, omdat deze niet onderschept kunnen worden door een derde partij (lees hacker). 

Een SSL certificaat kun je tegenwoordig gratis verkrijgen. Er is dus geen reden om het niet te doen. De twee populairste gratis opties zijn:

Wacht niet langer en beveilig vandaag nog de verbinding tussen jouw website en jouw bezoekers.

2. Een snellere website met Cloudflare

Hierboven heb ik het al gehad over Cloudflare. Naast dat deze dienst een gratis HTTPS verbinding aanbiedt heeft het nog een extra voordeel. Je kan namelijk een extra caching laag tussen jouw website en de bezoeker creëren. Dit betekent dat er een versie van jouw website op de servers van Cloudflare staat. Dit heeft als voordeel dat jouw website sneller aangeboden kan worden aan bezoekers. Een snellere website is beter voor jouw bezoekers en daarom ook beter voor je positie in de zoekresultaten.

3. Optimaliseer je website aan de hand van statistieken

Met Google Analytics kun je de statistieken van je website bijhouden. Matomo is een open source alternatief dat je kan gebruiken wanneer je het beheer van de data in eigen hand wil houden. Beide applicaties bieden nagenoeg dezelfde functionaliteit. 

Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers jouw website heeft en welke pagina’s het best bezocht worden.

Maar de belangrijkste statistiek is het conversiepercentage. Dat wil zeggen het aantal bezoeker dat ook daadwerkelijk actie onderneemt. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die zich inschrijft voor de nieuwsbrief of een bezoeker die contact opneemt voor informatie over een dienst. Deze data is belangrijk omdat dit mensen zijn die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Je kan dus zien welke inhoud van jouw website resulteert in de meeste leads. Als je dit eenmaal weet kun je jouw website optimaliseren door meer content van dit type aan te bieden.

4. Maak een overzicht van alle pagina's binnen jouw website en stuur deze naar Google

Een XML sitemap is een XML bestand waarin links naar alle pagina’s op jouw website zijn opgenomen. Deze XML sitemap kun je dan koppelen aan de Google Search Console. Dit heeft als voordeel dat Google direct weet welke pagina’s er allemaal te indexeren zijn in plaats van dat Google deze zelf moet ontdekken.

Ook kun je zien op welke zoekwoorden jouw website vertoond wordt in de zoekresultaten en hoeveel mensen vanuit daar op jouw website geklikt hebben. 
 

Ontvang meer gratis website tips via de mail

Ik stuur je maximaal twee keer per maand een nieuwsbrief met daarin tips om jouw website nog beter te maken.
Nieuwsbrief

5. Schrijf nieuwe content

Een van de meest effectieve dingen die je gratis kan doen voor je website is om nieuwe inhoud te maken. Bijvoorbeeld een artikel of blog waarin je jouw expertise deelt. Door dit te doen wordt je website beter gevonden door bezoekers. Er zijn namelijk zoekwoorden bijgekomen waarop je website geïndexeerd kan worden door zoekmachines zoals Google.

Ondanks dat je gratis iets op je website kan zetten zal het je toch tijd kosten. Daarom is het handig om op de volgende dingen te letten voordat je begint met het maken van nieuwe content:

  • Kies een onderwerp dat gerelateerd is aan jouw product of dienst. Als je zomaar gaat schrijven over wat op het moment een hype is, zonder duidelijke link naar wat je te bieden hebt, dan kan het zijn dat de blog veel bezoekers trekt. Deze bezoekers zijn echter niet veel waard als ze verder geen actie ondernemen. Alle moeite die je hebt gedaan is dan tijdverspilling geweest.
  • Schrijf over iets waar mensen ook daadwerkelijk naar op zoek zijn. Door bepaalde zoekwoorden in te vullen in de Google zoekwoordplanner krijg je een globaal idee van het zoekvolume van een bepaald onderwerp. Daarnaast zie je ook hoeveel concurrentie er is op het gebied van dit zoekwoord. Je kan het beste iets uitzoeken om over te schrijven waarbij het zoekvolume minimaal gemiddeld is en de concurrentie laag. Op die manier zorg je ervoor dat jouw blog niet kopje onder gaat in een zee van andere artikelen over hetzelfde onderwerp.
  • Je huidige klanten zijn een goede bron voor ideeën voor een onderwerp. Denk bijvoorbeeld eens aan de vragen die ze stellen. Krijg je telkens dezelfde vraag? Stop dan met het typen van een antwoord in een e-mail, maar maak er een blog van. Dit heeft als voordeel dat je niet elke keer hetzelfde verhaal hoeft op te lepelen. Je stuurt dan de link naar het antwoord op jouw website. Daarnaast wordt dit antwoord nu ook door andere mensen gevonden die nog geen klant zijn.

6. Mailchimp account aanmaken en koppelen aan je website

Een van de belangrijkste dingen die je moet doen als je een website hebt is het afvangen van leads. De beste manier om dit te doen is via een nieuwsbrief. Je geeft jouw bezoekers de mogelijkheid om zich in te schrijven met een formulier op jouw website. Deze lijst met e-mailadressen kan een belangrijk onderdeel zijn van jouw marketingstrategie. Op elk gewenst moment kun je jouw doelgroep een mail sturen met updates. Zo blijf je in beeld bij potentiële klanten.

Er zijn veel manieren om bezoekers een e-mailadres achter te laten, maar de populairste (en tevens gedeeltelijk gratis) optie is Mailchimp. Hiermee kun je formulieren op je website plaatsen om e-mailadressen mee te registeren. Daarnaast kun je ook gratis nieuwsbrieven versturen (naar maximaal 2000 e-mailadressen).

7. Broken links checken

Als je website al wat langer online staat is de kans groot dat niet alle links die je op jouw website geplaatst hebt nog werken. Zo’n link noem je een ‘broken link’. Deze broken links komen in twee varianten, namelijk:

  1. Een link op jouw website naar een andere pagina binnen jouw website die niet meer werkt
  2. Een link op jouw website naar een pagina op een externe website die niet meer werkt

Broken links check je met deze website.

In het eerste geval kun je link fiksen door deze naar de juiste pagina te verwijzen. Bestaat de pagina niet meer? Haal de link dan weg.

In het tweede geval kan het zijn dat de pagina op de externe website verhuisd is. Mocht je niet achter de nieuwe locatie van de pagina komen dan kun je of de link weghalen of de link verwijzen naar een andere bron met dezelfde informatie.

8. Meld je website aan bij uptime robot

Niks is zo vervelend als je website down gaat. Maar het is nog vervelender als jouw website niet bereikbaar is zonder dat jij er van af weet. Als je bijvoorbeeld niet dagelijks met je website bezig bent of net even op vakantie bent. 

Met deze handige tool van uptimerobot.com heb je dit probleem niet meer. UptimeRobot checkt gratis elke vijf minuten of jouw website nog up is. Kan de UptimeRobot jouw website niet bereiken, dan krijg je direct een mail. Ook wanneer je website weer up is krijg je een notificatie in je inbox. Op deze manier ben je altijd op de hoogte mocht jouw website niet bereikbaar zijn voor jouw (potentiële) klanten.

9. Voeg mooie afbeeldingen of video’s van Pexels toe

Afbeeldingen en video’s zijn een mooie manier om jouw website net dat extra te geven. Vroeger waren we afhankelijk van saai stock foto's of moesten we een fotograaf inhuren om plaatjes te schieten. 

Hoewel dit laatste in sommige gevallen nog steeds nuttig kan zijn, kunnen we de laatste jaren ook gebruik maken van mooie gratis afbeeldingen en video’s die aangeboden worden op Pexels. Je voert een zoekterm in en krijgt dan allerlei relevante hoge resolutie afbeeldingen en video’s voorgeschoteld. Je kan deze direct gratis downloaden zonder dat je er verder iets voor hoeft te doen.

Pexels heeft vooral een mooie verzamelingen foto's en video's van natuurlandschappen waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze een positief effect hebben op je bezoekers. Zo schrijft Susan Weinschenk in haar boek 100 Things Every Designer Should Know About People:

"Dutton notes that typical landscape scenes include hills, water, trees (good for hiding in if a predator comes by), birds, animals, and a path moving through the scene. This is an ideal landscape for humans, containing protection, water, and food. Dutton’s theory about beauty is that we have evolved to feel a need for certain types of beauty in our lives, and that this pull toward things such as these landscapes has helped us to survive as a species. He notes that all cultures value artwork that has these scenes, even people who have never lived in a geographical location that looks like this."

Conclusie

Met Cloudflare kun je je website gratis beveiligen en sneller maken. Door gebruik te maken van Google Analytics of Matomo en door je XML sitemap te koppelen krijg je een beter inzicht hoe de inhoud van jouw website scoort. Daarnaast kun je gratis een blog of artikel schrijven om meer bezoekers naar je website te trekken. Die kun je dan weer omzetten naar leads doordat bezoekers zich inschrijven voor jouw Mailcimp nieuwsbrief. Om jouw website nog verder te optimaliseren check je de broken links en zorg je ervoor dat je een mailtje krijgt als de website down gaat. Als laatste kun je gratis tienduizenden foto’s en video’s downloaden om jouw website nog mooier te maken.

Heb je vragen over bovenstaande tips? Of heb je zelf een leuke toevoeging? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten!
 

E-book: Ververs je website

  • Met tips over het maken en schrijven van content
  • Handige tips voor tools die je direct kan gebruiken
  • Expertadvies over het webdesign van jouw site
  • De ins en outs over het winnen van vertrouwen

Koop het e-book Ontvang een gratis fragment

Het Ververs je website e-book op een iPad