Image
Man kijkt naar design op prikbord.

4 webdesign tips om je website beter te laten converteren

Als je een product of dienst op je website verkoopt is het belangrijk zoveel mogelijk bezoekers om te zetten naar betalende klanten. Ik geef je vier tips waarmee je de conversie van je website verhoogt.

Laatste update op 5 februari 2021. Gepubliceerd op 28 december 2020
Robert Roose

Door jouw webdesign specialist

Sinds 2005 heb ik honderden websites gemaakt waarbij het verkopen van een product of dienst belangrijk was. Ik weet daarom precies wat goed werkt als je bezoekers wil converteren naar klanten.

Je hebt niks aan mensen die alleen je website bezoeken. Je wil dat ze iets doen. Een product of dienst afnemen of zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit noem je een conversie: een bezoeker omzetten naar een (potentiële) klant. Hieronder geef ik 4 webdesign tips die je direct kan toepassen waardoor je bezoekers actie ondernemen.

1. Biedt een oplossing

Mensen zijn niet op zoek naar een specifiek product of dienst. Ze zijn op zoek naar oplossingen. Zorg ervoor dat je content oplossingsgericht is en maak geen ellenlange lijst met ‘features’ aan. Dus niet:

‘Deze stofzuiger heeft een vermogen van 1.800 watt!’

Maar:

‘Met deze stofzuiger zuig je moeiteloos alle kattenharen uit een tapijt.’

Maak ook meerdere pagina’s aan met verschillende oplossingen. Het voordeel van een website is dat je oneindig veel pagina’s kan aanmaken, of zoals Ben Hunt het zegt in Convert

“In the old approach, we would treat web design as though space is expensive. Space is not expensive. It is very cheap. You can make as many pages as you have things to say.”

2. Duidelijke call to action

Als je wil dat jouw bezoekers actie ondernemen moet je ze daar de mogelijkheid toe geven met een duidelijke ‘Call to action’ button. Deze button moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

  1. Zorg dat deze een contrasterende en dus opvallende kleur heeft. Als de huisstijl van je website blauw is, maak dan de button niet blauw maar gebruik juist oranje zodat de knop opvalt.
  2. Maak de tekst in de knop activerend. Dus niet ‘klik hier voor meer informatie over onze stofzuiger’, maar ‘Stuur mij direct informatie over deze stofzuiger’.
  3. Laat duidelijk zien dat het om een button gaat waar mensen op kunnen klikken. Voeg bijvoorbeeld een 3D effect toe zodat bezoekers zien dat het om een knop gaat.

Daarnaast moet je de call to action altijd onderaan de pagina plaatsen, maar kun je deze ook op meerdere plekken op de pagina herhalen. Het is dan wel het beste als de actie telkens hetzelfde is.

Nieuwsbrief met nog website tips

Ik stuur je maximaal twee keer per maand een nieuwsbrief met daarin tips om jouw website nog beter te maken.
Nieuwsbrief

3. Hou het simpel

Kijk eens kritisch naar de pagina waarop je de oplossing biedt. Hoeveel elementen kun je weghalen die niet toewerken naar de call to action? Denk aan:

  • Links naar social media zoals Twitter of Facebook.
  • Links naar andere websites.
  • Verwijzingen naar andere pagina’s binnen je website.
  • Onnodige cookie meldingen.
  • Nieuwsbrief pop-ups. 

Probeer alle ruis tot een minimum te beperken zodat de bezoeker niet afgeleid is en alleen maar bezig is met het ondernemen van actie. Zoals Rutger Bregman in zijn boek De Meeste Mensen Deugen de filosofie van Jos de Blok samenvat: 

“De kern van De Bloks filosofie kan op een tegeltje aan de wand: ‘Het is makkelijk om iets moeilijker te maken, maar het is moeilijk om iets makkelijker te maken.’”

4. Laat referenties zien

Een goede manier om meer conversie te behalen is om een referentie te laten zien van een tevreden klant en daaronder meteen een call to action button te plaatsen. 

Daarnaast is het verstandig om bij de referentie een foto te plaatsen van de persoon die jouw product of dienst aanbeveelt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen positief reageren op pagina’s waar menselijke gezichten te zien zijn:

"Concerning image appeal for all cultural groups, results indicate that websites with images that include facial characteristics are more positively received by users than images with no facial features or no human images at all." (Cyr, Head, Larios en Bing, 2006) 

Ook trekt een gezicht direct de aandacht en komt de focus op de referentie en onderstaande call to action te liggen.

Conclusie

Om jouw website beter te laten converteren moet je meerdere oplossingsgerichte pagina’s maken met duidelijke call to actions, waarbij de bezoekers niet teveel afgeleid wordt en door referenties het vertrouwen krijgt dat hij of zij de juiste keuze maakt door bij jou een dienst of product af te nemen.

Heb je vragen over deze tips? Of heb je zelf nog een goede tip. Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten!

E-book: Ververs je website

  • Met tips over het maken en schrijven van content
  • Handige tips voor tools die je direct kan gebruiken
  • Expertadvies over het webdesign van jouw site
  • De ins en outs over het winnen van vertrouwen

Koop het e-book Ontvang een gratis fragment

Het Ververs je website e-book op een iPad
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.