Image
Zakenman bekijkt een website.

3 dingen die elke zakelijke website moet hebben in 2021

Een succesvolle zakelijke website is een website die bezoekers omzet naar leads en leads omzet naar klanten. Deze website ziet er professioneel uitziet en vangt daarmee leads af.

Laatste update op 5 februari 2021. Gepubliceerd op 28 december 2020
Robert Roose

Door jouw zakelijke site specialist

In mijn loopbaan als webdesigner heb ik meer dan honderd zakelijke websites ontworpen en ontwikkeld. De kennis die ik in die periode heb opgedaan deel ik in deze tip. 

Converterende content

Een website zonder goede content is letterlijk waardeloos. 

Ik heb ooit voor een klant gewerkt waarbij we een prachtige website hadden gemaakt volledig met mogelijkheid om artikelen te plaatsen inclusief reactiemogelijkheid. Ik had er zelfs een paar dummy artikelen ingezet met mogelijke suggesties voor ideeën waarover de klant artikelen kon schrijven. Het enige wat de klant zelf hoefde te doen was op een regelmatige basis (eens per maand) deze content te schrijven.

Een paar maanden na de lancering van de website kregen we een belletje van de klant. Ze vonden het vreemd dat de bezoekersaantallen nagenoeg gelijk gebleven waren vergeleken met hun oude website. Dus ik besloot eens te gaan kijken en zag dat er in al die maanden slechts één artikel geplaatst was. Een nietszeggende nieuwtje over de lancering van de nieuwe website. Ik heb toen opnieuw aangegeven dat het essentieel is om content te blijven schrijven. Een jaar later ben ik nog eens gaan rondkijken en zag ik dat ze het aantal artikelen verdubbeld hadden door iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen. 

Inmiddels is dit bedrijf failliet. En dat zal zeer zeker niet komen omdat ze maar twee artikelen geschreven hebben in vijf jaar tijd, maar het kan ook niet geholpen hebben dat je zo'n kans laat liggen. Als bedrijf heb je (hopelijk) veel expertise in huis op jouw vakgebied. Zuig deze kennis uit je bedrijf en plaats ze als artikelen op je website. Laat zien waarom jij de expert bent en waarom andere bedrijven jouw producten of diensten moeten afnemen. Mocht je zelf geen tijd hebben om content te maken, huur dan iemand in. Laat deze persoon interviews houden met jou en/of je werknemers en van deze input content maken.

Wat is converterende content?

  • Een oplossing van een probleem waar jouw doelgroep mee worstelt. Mensen zoeken niet op features van producten of diensten. Ze hebben een vraag en willen een antwoord: zoals ‘Hoe hang ik een televisie op aan een schuine wand?’
  • Zorg ervoor dat je content geen doodlopend pad is. Als je bezoeker aan het eind van jouw artikel is gekomen moet je deze aansporen om iets te doen. In het meeste gunstige geval is dat iets kopen, maar als dat te vroeg in het proces is kun je ook vragen om een e-mailadres. Of je verwijst ze naar andere gerelateerde content binnen jouw website. Je moet voorkomen dat ze geen andere optie hebben dan jouw website te verlaten.
  • Gebruik geen zelfverzonnen vaktermen. Ik heb ooit te maken gehad met een klant die zichzelf geniaal vonden omdat ze een verbasterde term gebruikte voor hun producten in al hun communicatie (denk aan tophangbeugels in plaats van ophangbeugels). Het probleem was alleen dat niemand daar op zocht in de zoekmachines waardoor hun content onvindbaar was. 

Een professioneel en bruikbaar design

Het zou zonde zijn dat de content waar je zo hard aan gewerkt hebt door niemand bekeken wordt omdat de look en feel van je website pijn doet aan de ogen van je bezoekers. Of de website is niet makkelijk in het gebruik omdat er verkeerde keuzes zijn gemaakt tijdens het ontwerpen. 

Dit zijn de kenmerken van een professioneel design:

  1. Goed gebruik van witruimte. Zorg ervoor dat je teksten lucht krijgen door handig gebruik te maken van de ruimte om jouw tekst heen.
  2. Gebruik foto’s van jezelf en anderen. Mensen kijken graag naar mensen. En dat is op een website niet anders. Laat bijvoorbeeld een foto van de auteur van het artikel zien of toon een recensie met een foto van een klant die vertelt hoe geweldig het product is dat je probeert te verkopen.
  3. Duidelijk leesbare teksten.
    - Dat wil zeggen dat het contrast goed moet zijn, dus geen grijze tekst op een lichtgrijze achtergrond. 
    - Maak het lettertype van de broodtekst niet te klein (nooit minder dan 16 pixels).
    - Zorg dat de tekst in zijn geheel gekaderd is zodat de regels niet meer dan 75 tekens bevat. Op deze manier kunnen bezoekers de tekst makkelijker lezen.
    - Maak gebruik van tussenkopjes en opsommingen. Zo kan de tekst beter gescand worden. 

Gratis nieuwsbrief met website tips

Ik stuur je maximaal twee keer per maand een nieuwsbrief met daarin tips om jouw website nog beter te maken.
Nieuwsbrief

Mogelijkheid om leads af te vangen

Met top content en een puik design is je website klaar om bezoekers om te zetten naar leads. Dit kun je het beste doen door ze te vragen om zich in te schrijven op de je nieuwsbrief.

Je moet het als volgt zien:

  1. Iemand heeft een vraag of een probleem en komt via Google op jouw website terecht.
  2. Daar lezen ze jouw oplossing die je gratis aanbiedt ondanks dat ze misschien nog niet precies weten wie je bent.
  3. Onderaan het artikel geef je ze de mogelijkheid om zich in te schrijven op je nieuwsbrief en kun je aangeven dat je ze op de hoogte houdt van al jouw gratis content. Ook kun je ze nog een kleine incentive bieden. Bijvoorbeeld: ‘Wanneer je je inschrijft ontvang je direct een e-mail met mijn tien populairste artikelen’.

Het gaat erom dat je zoveel mogelijk e-mailadressen verzameld van potentiële klanten op jouw eigen platform. Volgens op bijvoorbeeld Twitter, Facebook of Instagram zijn leuk, maar het kan zo maar zijn dat je die van de een op de andere dag kwijt bent. Je account wordt gehackt of geblokkeerd omdat je iets geplaatst hebt wat niet volgens de richtlijnen is. Of het sociale mediaplatform is niet hip meer. Denk aan de roemloze ondergang van Hyves en MySpace. 

Jouw lijst met e-mailadressen is daarom heilig omdat je daarmee altijd jouw groep met volgers direct kan bereiken. Dus zorg voor goede back-ups van deze lijst en print ze desnoods eens in de zoveel tijd uit.

Conclusie

Een succesvolle website heeft duidelijk geschreven en converterende content in een website die naast dat deze er goed uitziet ook prettig werkt voor de gebruiker. Daarnaast vangt een goede website leads af in een lijst met e-mailadressen.

Aan hoeveel van deze kenmerken voldoet jouw website? Of heb je nog vragen over het bovenstaande? Laat het mij weten door een reactie achter te laten.

E-book: Ververs je website

  • Met tips over het maken en schrijven van content
  • Handige tips voor tools die je direct kan gebruiken
  • Expertadvies over het webdesign van jouw site
  • De ins en outs over het winnen van vertrouwen

Koop het e-book Ontvang een gratis fragment

Het Ververs je website e-book op een iPad
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.